Novinka v liečbe bolestivých kĺbov, chrbtice, poúrazových a pooperačných stavov

Artróza, bolestivé poškodenie chrupavky v kĺbe, má veľa príčin. Okrem faktorov ako je predispozícia, hmotnosť a silné profesionálne zaťaženie, má rozhodujúcu úlohu aj vek kĺbu. U viac ako 80% starších ako 55 rokov sa na röntgenových snímkach nachádzajú známky odbúrania chrupavky. Najčastejšími symptómami sú bolesti kĺbov a znížená pohyblivosť.

Molekulárna ortopédia bližšie preskúmala biologické príčiny artrózy. Bielkovina interleukín-1 (IL-1) hrá pri vzniku artrózy dôležitú úlohu. Pacientom s artrózou sa tvorí priveľa IL-1, ktorý poškodzuje chrupavku. Následok: prirodzený tlmič nárazu v kĺbe stratí svoju funkciu. Bolesti chrbta ovplyvňujú kvalitu života. Môžu ich vyvolať aj nesprávne pohyby alebo nesprávne držanie tela. Príčina bolestí spočíva jednak v ischiatických ťažkostiach, alebo v zápale nervových koreňov pri ochoreniach medzistavcových platničiek. V prípade hernie medzistavcovej platničky - "vyskočená" platnička tlačí na nervy. Následok je vyplavenie cytokínov podporujúcich zápal - poslov imunitného systému. Zapálené nervy tvoria vo zvýšenej miere látku interleukín-1. Tento proteín hrá kľúčovú hru pri vzniku bolesti a poškodení nervov.

Už asi každý pacient, ktorý má problémy s pohybovým aparátom, či už sa jedná o zmeny vekové, teda artrotické, veľkých, alebo malých kĺbov, problémy s chrbticou, alebo absolvoval operačnú liečbu pohybového aparátu počul o tzv. liečbe plazmou. Jedná sa o liečbu vlasnou plazmou získanou odstredením, centrifugáciou vlastnej krvi. V takejto plazme však nedochádza k množeniu a aktivácii cytokínov, teda protizápalových látok, ktoré majú za úlohu liečiť zápal.

Novinkou, o ktorej hovoríme je systém Sanakin, od nemeckej firmy Scientific BioTech, sme získali ako druhé zdravotnícke zariadenie na Slovensku.

Systém Sanakin produkuje autológne sérum bohaté na citokíny, ktorých množstvo sa zvyšuje inkubáciou 4 a pol krát. Systém neobsahuje žiadne cudzorodé látky, jedná sa o telu vlastné látky, organizmus teda nie je zaťažovaný ďalšími liekmi.

sanakin liecba klbov chrbtice 004 sanakin liecba klbov chrbtice 005

Príprava autológneho séra bohatého na citokíny je jednoduchá, pacientovi sa odoberá 10 ml vlastnej krvi, ktorá sa vstrekne do špeciálnej skúmavky, táto obsahuje inertný materiál, sklenené guličky, ktoré imitujú poškodené tkanivo a provokujú odobratú krv k tvorbe protizápalových látok. Následne sa krv inkubuje pri 37°C 3 hodiny. Po tomto čase sa odstredí, čím sa získa čistá plazma a do poškodeného miesta sa táto aplikuje. Množstvo aplikovanej plazmy, počet podaní závisí od miesta a stupňa poškodenia. Odporúčaný počet aplikácií je 3 až 5 jedenkrát týždenne.

Liečba je určená pre všetkých pacientov s vyššie uvedenými ťažkosťami. O konečnom rozhodnutí zahájiť liečbu rozhoduje lekár. Výhody, prečo by mal pacient podstúpiť liečbu technológiou Sanakin je to, že sa jedná o prirodzenú a bezpečnú procedúru, ktorá podporuje vlastné regeneračné schopnosti tela, uľavuje od bolesti, zabraňuje zápalu, chráni chrupavky, pôsobí ako prevencia, a odďaľuje operačné zákroky, má minimálne vedľajšie účinky, nie je možné predávkovanie, dĺžka liečby nie je časovo obmedzená, zlepšuje kvalitu života, aplikácia je rýchla a nekomplikovaná.